MENU:

. O projekcie
. King Kong SzaZa
. DaDa SzaZa
. Cieplak SzaZa
. GlobiSz SzaZa
. Fizyczna SzaZa


. POWRÓT


DaDa SzaZa

 

SzaZa uwiodła Teatr Dada.
Dada uwiodło SzaZę.


Uwiedzeni sobą nawzajem zdecydowali się, by na oczach widzów wypić Caffè latte. Bezwstydnie sączyć będą zatem ten zadziwiający napój, który nie jest pobudzającą kawą, ani też zdrowym mlekiem. Ten napój jest zupełnie nieokreślony i niejako zagubiony w czasie kawiarnianego popołudnia. Zatem SzaZa i Dada popijając to coś nieokreślonego, czyli tytułową Caffè latte, i nie mając nic ciekawszego do zrobienia, uwodzić się będą po raz drugi, po ra trzeci, po raz czwarty... A że czasy sceniczne pełne są nowej performatywnej estetyki, to i Dada / SzaZa czynić to będzie w kontekście... eksperymentalnego aspektu zabawy, lub też w kontekście zabawowego aspektu eksperymentu.

SzaZa i Dada uwodzić się będą na oczach tych, którzy zdecydują się uczestniczyć w zdarzeniu, co nie chce być ani spektaklem inkrustowanym muzyką, ani też koncertem uatrakcyjnionym tanecznymi figurami. Caffè latte nie chce być dziełem skończonym. Caffè latte chce uwodzić mimo wszelkich konsekwencji spadających prędzej czy później na... uwodzicieli.

Caffè latte to wspólne przedsięwzięcie Teatru Dada von Bzdülöw z Gdańska oraz warszawskiego duetu muzycznego SzaZa. To połączenie dwóch różnych środowisk artystycznych - warszawskich muzyków niezależnych związanych ze środowiskiem Lado oraz tancerzy, choreografów i aktorów z Trójmiasta. Caffè latte to wymiana energii między muzyką i tańcem, którym sprzyja „bycie razem“. Zarazem jednak, twórcy, wiedząc że owemu naturalnemu połączeniu muzyki i tańca grozi estetyczne samozadowolenie, decydują się na otwartą strukturę zdarzenia, przypadkowość i swobądną kreację.

******

Teatr Dada von Bzdülöw: Katarzyna Chmielewska i Leszek Bzdyl
SzaZa: Paweł Szamburski i Patryk Zakrocki
Kostiumy: Kasia Piątek
Reżyseria świateł: Michał Kołodziej
produkcja: Stowarzyszenie Teatru Dada von Bzdülöw
przy wsparciu: Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego
podziękowania dla Domu Pracy Twórczej w Burdągu

plakat

 

 

 

 

Teatr Dada von Bzdülöw (www.dadateatr.pl)

Założony przez choreografa i reżysera - Leszka Bzdyla oraz tancerkę i choreografkę - Katarzynę Chmielewską, działa w nieprzerwanie od 1993 roku. Jako niezależna grupa tancerzy i aktorów realizuje poszczególne spektakle w kooperacji z polskimi i zagranicznymi instytucjami kultury (m.in.: Teatr Wybrzeże /Gdańsk, Klub Żak /Gdańsk, Dance Advance /Filadelfia, Les Hivernales /Avignon, Stary Browar /Poznań, Teatr Nowy /Łódź). Od 2009 roku Teatr reprezentowany jest przez Stowarzyszenie Teatru Dada von Bzdülöw z siedzibą w Gdańsku. Teatr Dada von Bzdülöw zrealizował dotychczas blisko 40 premierowych przedstawień. Z tych, które nie są już w repertuarze, a które pokazywane były z powodzeniem w Polsce i za granicą należy wymienić: Zagłada ludu, Człowiek, który kłamał, Nie było, nie będzie, czyli nie ma, Sonata, Apartament no 7, Dialogus In conventione, Drop Dead Gorgeous (koprodukcja z Vincent Dance Theatre). W latach 1995 do 2001 roku Dada von Bzdülöw współpracował z Teatrem Miejskim w Gdyni, a na scenie tego teatru, w latach 1997-2000, prowadził cykliczne spotkania artystyczne pod nazwą Dzień Pięknego Towarzystwa. W latach 1996-2001 zespół uczestniczył w projektach Bałtyckiego Uniwersytetu Tańca współtworząc w takie choreografie, jak: Wewnątrz ciała Aviego Kaisera, Papugaj Tatiany Baganowej. W dorobku zespołu Teatru Dada są również międzynarodowe produkcje i wydarzenia artystyczne realizowane w Niemczech, Belgii, Szwecji i Anglii. Do najważniejszych zaliczyć należy: Landscape X w Sztokholmie (przedstawienie The Rape of Europe w reżyserii Piotra Cieplaka / 1998) oraz SEAS (spektakl ODYS-seas – reżyseria Leszek Bzdyl / 2004). W latach 2004-2006 Teatr Dada von Bzdülöw uczestniczy w projekcie Trans Danse Europe. W latach 2000-2007 Teatr Dada związany był ze sceną teatralną Klubu Żak w Gdańsku, gdzie w 2002 roku zainicjował nowy festiwal teatrów tańca i tańca współczesnego pod nazwą Gdańska Korporacja Tańca. W sezonie 2008-09 i 2009-10 Teatr Dada współpracuje z Teatrem Nowym w Łodzi i Teatrem Wybrzeże w Gdańsku.
W repertuarze: Kilka Błyskotliwych Spostrzeżeń (reż. Leszek Bzdyl), Magnolia (chor. Katarzyna Chmielewska & Bzdyl), Karnacja (chor. Chiharu Mamyia & Katarzyna Chmielewska), Factor T (reż. Leszek Bzdyl), so beautiful (chor. Katarzyna Chmielewska), Bonsai (chor. Katarzyna Chmielewska), Eden (reż. Leszek Bzdyl), Przed południem, przed zmierzchem (reż. Piotr Cieplak – produkcja Teatru Nowego w Łodzi)

Spektakle poza Polską (2002-2008): Anglia, Belgia, Cypr, Czechy, Dania, Finlandia,
Francja, Indie, Irlandia, Islandia, Izrael, Litwa, Niemcy, Rosja, Słowenia, Szwajcaria, Szwecja, Włochy, USA, 2009: Szwecja, Estonia, Rumunia

 

Leszek Bzdyl (1964)


- tancerz, aktor, choreograf, reżyser
- założyciel i lider artystyczny Teatru Dada von Bzdülöw

Na zawodowej scenie teatralnej od 1987 roku (Wrocławski Teatr Pantomimy Henryka
Tomaszewskiego 1987-1990; Teatr Ekspresji Wojciecha Misiuro 1990-92). W 1993 roku założył Teatr Dada von Bzdülöw, w którym reżyseruje, tworzy choreografie i występuje w większości przedstawień. Z Teatrem Dada von Bzdülöw wystąpił w 17 krajach Europy oraz w Indiach, w USA oraz w Izraelu. Wielokrotnie nagradzany za działalność artystyczną: Nagroda Artystyczna Prezydenta Miasta Gdyni za rok 1998 i Prezydenta Miasta Gdańska za rok 1999. W 1999 roku otrzymał również Nagrodę Ministra Edukacji Narodowej. W roku 2002 był stypendystą miasta Gdańska. W 2007 roku uhonorowany został nagrodę teatralną Marszałka Województwa Pomorskiego oraz otrzymał Sztorm Roku w plebiscycie czytelników Gazety Wyborczej-Trójmiasto. W 2007 roku został laureatem Theatre Pasta International Theatre Awards w Indiach.

Jako choreograf i twórca ruchu scenicznego współpracuje z teatrami dramatycznymi w
Polsce. Dotychczas uczestniczył w realizacji ponad 50 przedstawień, m.in.: Albośmy to
jacy tacy... (reż. P. Cieplak, Teatr Powszechny, Warszawa), Opowiadania dla dzieci (reż. P. Cieplak, Teatr Narodowy), Władza (reż. Jan Englert, Teatr Narodowy), Kosmos (reż. Jerzy Jarocki, Teatr Narodowy w Warszawie), Anioł zstąpił do Babilonu (reż. J. Wernio, Teatr Miejski w Gdyni), Słomkowy Kapelusz (reż. P. Cieplak, Teatr Powszechny, Warszawa), Otello (reż. J. Głąb, Teatr im. Modrzejewskiej w Legnicy). W 2009 roku wyreżyserował Cyrana de Bergerac Edmunda Rostanda na scenie Teatru im. Modrzejewskiej w Legnicy. W Teatrze Miejskim im. Witolda Gombrowicza w Gdyni występował w rolach dramatycznych, z których najważniejsze to: Kaliban (Burza, William Szekspir), David (Niezidentyfikowane Szczątki Ludzkie, Brad Fraser), Clarin (Życie jest snem, Calderon de la Barca).

Brał udział w licznych projektach międzynarodowych, m.in: The Rape of Europe - Landscape X (Interkult, Sztokholm), In the body (Bałtycki Uniwersytet Tańca - Gdańsk), Drop Dead Gorgeous (koprodukcja Teatru Dada z Vincent Dance Theatre / Anglia), Co-
Operacja (Gdańsk, Genewa, Paryż) W 2004 wyreżyserował spektakl ODYS-SEAS na terenach Stoczni Gdańskiej w ramach europejskiego projektu SEAS. W latach 1997-2000 był promotorem cyklicznych spotkań artystycznych pod nazwą Dzień Pięknego Towarzystwa realizowanych na scenie Teatru Miejskiego im. Witolda Gombrowicza w Gdyni. Od 2002 – 2007 roku koordynował program festiwalu Korporacja Tańca w Gdańsku.

Od 1990 prowadzi warsztaty teatralne i lekcje tańca w Polsce i za granicą (Anglia, Czechy, Francja, Finlandia, Niemcy, Szwecja, USA, Zimbabwe). W latach 1993-1997 uczył między innymi w Państwowej Szkole Baletowej w Gdańsku i w Studium Wokalno-
Aktorskim przy Teatrze Muzycznym w Gdyni. Od 2007 roku jest wykładowcą w Akademii Teatralnej w Warszawie.

 

Katarzyna Chmielewska (1974)

- tancerka, choreograf
- współzałożyciel Teatru Dada von Bzdülöw

Edukacja:
1984-93 Państwowa Szkoła Baletowa w Gdańsku,
1996-97 Szkoła Tańca Współczesnego w Brukseli P.A.R.T.S (Performing Arts Research and Training Studios)
W 1993 zakłada wraz z Leszkiem Bzdylem Teatr Dada von Bzdülöw, z którym związana jest na stałe. W Teatrze uczy techniki tańca współczesnego, realizuje autorskie choreografie: Sonata 1998, \Si\ 2000, Dialogus in conventione 2001, so beautiful 2002, Fragment 2003, Bonsai i Juicy Flesh 2005 oraz występuje w większości realizacji teatralnych zespołu: Magnolia 2002, Kilka Błyskotliwych Spostrzeżeń 2004 (Trans Dance Europe) oraz Eden 2006. Współpracowała także z innymi Teatrami:
1993-94 Zespól Baletu Gdańskiego Opery Bałtyckiej,
1994-95 Gdański Teatr Tańca, 1997-00 Teatr Miejski im. Witolda Gombrowicza w Gdyni oraz choreografami: 2000: Papugaj - Tatiana Baganowa, 2001: Natural Strang Days - Roberto Olivan,
2002: Uwaga - Magdalena Reiter.

Brała udiał w takich projektach jak:
1998: Międzynarodowy projekt teatralny Landscape X w Sztokholmie - Porwanie Europy spektakl w reżyserii Piotra Cieplaka
2000: X-group projekt dla młodych twórców tańca współczesnego (z inicjatywy P.A.R.T.S) - przygotowuje autorski spektakl enter oraz współtworzy z Magdaleną Reiter duet Wszystkie apropos
2002: B-Visible międzynarodowy projekt w Gent - prowadzi warsztat taneczny
2003: Międzynarodowy warsztat taneczny z Thomasem Houertem w Pradze
2004: Festiwal SEAS w Gdańsku (występuje w spektaklu ODYS-SEAS Leszka Bzdyla),
2005: Angels of Stealth - multimedialny projekt Rodneya Place / występuje i tworzy choreografie do epizodu 1 Pole-Land, 2006: co-Operacja międzynarodowe warsztaty choreograficzne (Gdańsk- Genewa-Paryż)

Zajmowała się ruchem scenicznym w Teatrach Dramatycznych:
1997 Nie przerywajcie zabawy / Teatr Miejski w Gdyni
2002 Monologi Waginy / Teatr Wybrzeże w Gdańsku
2002 Mewa / Teatr Wybrzeże w Gdańsku
2002 Mewa / Teatr Studio w Warszawie
2003 Zwyczajne szaleństwa / Teatr Wybrzeże w Gdańsku
2003 Sindbad / Teatr Ludowy w Krakowie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


www.szaza.pl | Wojciech Klon Copyrighted