MENU:
. O projekcie
. King Kong SzaZa
. DaDa SzaZa
. Cieplak SzaZa
. GlobiSz SzaZa
. Fizyczna SzaZa
. POWRÓT
|
|
DaDa SzaZa
SzaZa uwiodła Teatr Dada.
Dada uwiodło SzaZę.
Uwiedzeni sobą nawzajem zdecydowali się, by na oczach widzów wypić
Caffè latte. Bezwstydnie sączyć będą zatem ten zadziwiający napój, który nie jest
pobudzającą kawą, ani też zdrowym mlekiem. Ten napój jest zupełnie nieokreślony i
niejako zagubiony w czasie kawiarnianego popołudnia. Zatem SzaZa i Dada popijając to
coś nieokreślonego, czyli tytułową Caffè latte, i nie mając nic ciekawszego do zrobienia,
uwodzić się będą po raz drugi, po ra trzeci, po raz czwarty... A że czasy sceniczne pełne są
nowej performatywnej estetyki, to i Dada / SzaZa czynić to będzie w kontekście...
eksperymentalnego aspektu zabawy, lub też w kontekście zabawowego aspektu
eksperymentu.
SzaZa i Dada uwodzić się będą na oczach tych, którzy zdecydują się uczestniczyć
w zdarzeniu, co nie chce być ani spektaklem inkrustowanym muzyką, ani też koncertem
uatrakcyjnionym tanecznymi figurami. Caffè latte nie chce być dziełem skończonym.
Caffè latte chce uwodzić mimo wszelkich konsekwencji spadających prędzej czy później
na... uwodzicieli.
Caffè latte to wspólne przedsięwzięcie Teatru Dada von Bzdülöw z Gdańska oraz
warszawskiego duetu muzycznego SzaZa. To połączenie dwóch różnych środowisk
artystycznych - warszawskich muzyków niezależnych związanych ze środowiskiem Lado
oraz tancerzy, choreografów i aktorów z Trójmiasta. Caffè latte to wymiana energii
między muzyką i tańcem, którym sprzyja „bycie razem“. Zarazem jednak, twórcy,
wiedząc że owemu naturalnemu połączeniu muzyki i tańca grozi estetyczne
samozadowolenie, decydują się na otwartą strukturę zdarzenia, przypadkowość i
swobądną kreację.
******
Teatr Dada von Bzdülöw: Katarzyna Chmielewska i Leszek Bzdyl
SzaZa: Paweł Szamburski i Patryk Zakrocki
Kostiumy: Kasia Piątek
Reżyseria świateł: Michał Kołodziej
produkcja: Stowarzyszenie Teatru Dada von Bzdülöw
przy wsparciu: Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego
podziękowania dla Domu Pracy Twórczej w Burdągu
plakat
Teatr Dada von Bzdülöw (www.dadateatr.pl)
Założony przez choreografa i reżysera - Leszka Bzdyla oraz tancerkę i choreografkę -
Katarzynę Chmielewską, działa w nieprzerwanie od 1993 roku. Jako niezależna grupa tancerzy i
aktorów realizuje poszczególne spektakle w kooperacji z polskimi i zagranicznymi instytucjami
kultury (m.in.: Teatr Wybrzeże /Gdańsk, Klub Żak /Gdańsk, Dance Advance /Filadelfia, Les
Hivernales /Avignon, Stary Browar /Poznań, Teatr Nowy /Łódź). Od 2009 roku Teatr
reprezentowany jest przez Stowarzyszenie Teatru Dada von Bzdülöw z siedzibą w Gdańsku.
Teatr Dada von Bzdülöw zrealizował dotychczas blisko 40 premierowych przedstawień. Z
tych, które nie są już w repertuarze, a które pokazywane były z powodzeniem w Polsce i za
granicą należy wymienić: Zagłada ludu, Człowiek, który kłamał, Nie było, nie będzie, czyli nie
ma, Sonata, Apartament no 7, Dialogus In conventione, Drop Dead Gorgeous (koprodukcja z
Vincent Dance Theatre). W latach 1995 do 2001 roku Dada von Bzdülöw współpracował z
Teatrem Miejskim w Gdyni, a na scenie tego teatru, w latach 1997-2000, prowadził cykliczne
spotkania artystyczne pod nazwą Dzień Pięknego Towarzystwa. W latach 1996-2001 zespół
uczestniczył w projektach Bałtyckiego Uniwersytetu Tańca współtworząc w takie choreografie,
jak: Wewnątrz ciała Aviego Kaisera, Papugaj Tatiany Baganowej. W dorobku zespołu Teatru
Dada są również międzynarodowe produkcje i wydarzenia artystyczne realizowane w Niemczech,
Belgii, Szwecji i Anglii. Do najważniejszych zaliczyć należy: Landscape X w Sztokholmie
(przedstawienie The Rape of Europe w reżyserii Piotra Cieplaka / 1998) oraz SEAS (spektakl
ODYS-seas – reżyseria Leszek Bzdyl / 2004). W latach 2004-2006 Teatr Dada von Bzdülöw
uczestniczy w projekcie Trans Danse Europe. W latach 2000-2007 Teatr Dada związany był ze
sceną teatralną Klubu Żak w Gdańsku, gdzie w 2002 roku zainicjował nowy festiwal teatrów tańca
i tańca współczesnego pod nazwą Gdańska Korporacja Tańca. W sezonie 2008-09 i 2009-10 Teatr
Dada współpracuje z Teatrem Nowym w Łodzi i Teatrem Wybrzeże w Gdańsku.
W repertuarze: Kilka Błyskotliwych Spostrzeżeń (reż. Leszek Bzdyl), Magnolia (chor.
Katarzyna Chmielewska & Bzdyl), Karnacja (chor. Chiharu Mamyia & Katarzyna Chmielewska),
Factor T (reż. Leszek Bzdyl), so beautiful (chor. Katarzyna Chmielewska), Bonsai (chor.
Katarzyna Chmielewska), Eden (reż. Leszek Bzdyl), Przed południem, przed zmierzchem (reż.
Piotr Cieplak – produkcja Teatru Nowego w Łodzi)
Spektakle poza Polską (2002-2008): Anglia, Belgia, Cypr, Czechy, Dania, Finlandia,
Francja, Indie, Irlandia, Islandia, Izrael, Litwa, Niemcy, Rosja, Słowenia, Szwajcaria, Szwecja,
Włochy, USA, 2009: Szwecja, Estonia, Rumunia
Leszek Bzdyl (1964)
- tancerz, aktor, choreograf, reżyser
- założyciel i lider artystyczny
Teatru Dada von Bzdülöw
Na zawodowej scenie teatralnej od 1987 roku (Wrocławski Teatr Pantomimy Henryka
Tomaszewskiego 1987-1990; Teatr Ekspresji Wojciecha Misiuro 1990-92). W 1993 roku
założył Teatr Dada von Bzdülöw, w którym reżyseruje, tworzy choreografie i występuje
w większości przedstawień. Z Teatrem Dada von Bzdülöw wystąpił w 17 krajach Europy
oraz w Indiach, w USA oraz w Izraelu. Wielokrotnie nagradzany za działalność
artystyczną: Nagroda Artystyczna Prezydenta Miasta Gdyni za rok 1998 i Prezydenta
Miasta Gdańska za rok 1999. W 1999 roku otrzymał również Nagrodę Ministra Edukacji
Narodowej. W roku 2002 był stypendystą miasta Gdańska. W 2007 roku uhonorowany
został nagrodę teatralną Marszałka Województwa Pomorskiego oraz otrzymał Sztorm
Roku w plebiscycie czytelników Gazety Wyborczej-Trójmiasto. W 2007 roku został
laureatem Theatre Pasta International Theatre Awards w Indiach.
Jako choreograf i twórca ruchu scenicznego współpracuje z teatrami dramatycznymi w
Polsce. Dotychczas uczestniczył w realizacji ponad 50 przedstawień, m.in.: Albośmy to
jacy tacy... (reż. P. Cieplak, Teatr Powszechny, Warszawa), Opowiadania dla dzieci
(reż. P. Cieplak, Teatr Narodowy), Władza (reż. Jan Englert, Teatr Narodowy), Kosmos
(reż. Jerzy Jarocki, Teatr Narodowy w Warszawie), Anioł zstąpił do Babilonu (reż. J.
Wernio, Teatr Miejski w Gdyni), Słomkowy Kapelusz (reż. P. Cieplak, Teatr
Powszechny, Warszawa), Otello (reż. J. Głąb, Teatr im. Modrzejewskiej w Legnicy). W
2009 roku wyreżyserował Cyrana de Bergerac Edmunda Rostanda na scenie Teatru im.
Modrzejewskiej w Legnicy.
W Teatrze Miejskim im. Witolda Gombrowicza w Gdyni występował w rolach
dramatycznych, z których najważniejsze to: Kaliban (Burza, William Szekspir), David
(Niezidentyfikowane Szczątki Ludzkie, Brad Fraser), Clarin (Życie jest snem, Calderon
de la Barca).
Brał udział w licznych projektach międzynarodowych, m.in: The Rape of Europe -
Landscape X (Interkult, Sztokholm), In the body (Bałtycki Uniwersytet Tańca - Gdańsk),
Drop Dead Gorgeous (koprodukcja Teatru Dada z Vincent Dance Theatre / Anglia), Co-
Operacja (Gdańsk, Genewa, Paryż) W 2004 wyreżyserował spektakl ODYS-SEAS na
terenach Stoczni Gdańskiej w ramach europejskiego projektu SEAS.
W latach 1997-2000 był promotorem cyklicznych spotkań artystycznych pod nazwą
Dzień Pięknego Towarzystwa realizowanych na scenie Teatru Miejskiego im. Witolda
Gombrowicza w Gdyni. Od 2002 – 2007 roku koordynował program festiwalu
Korporacja Tańca w Gdańsku.
Od 1990 prowadzi warsztaty teatralne i lekcje tańca w Polsce i za granicą (Anglia,
Czechy, Francja, Finlandia, Niemcy, Szwecja, USA, Zimbabwe). W latach 1993-1997
uczył między innymi w Państwowej Szkole Baletowej w Gdańsku i w Studium Wokalno-
Aktorskim przy Teatrze Muzycznym w Gdyni. Od 2007 roku jest wykładowcą w
Akademii Teatralnej w Warszawie.
Katarzyna Chmielewska (1974)
- tancerka, choreograf
- współzałożyciel Teatru Dada von Bzdülöw
Edukacja:
1984-93 Państwowa Szkoła Baletowa w Gdańsku,
1996-97 Szkoła Tańca Współczesnego w Brukseli P.A.R.T.S (Performing Arts Research and
Training Studios)
W 1993 zakłada wraz z Leszkiem Bzdylem Teatr Dada von Bzdülöw, z którym związana jest na
stałe. W Teatrze uczy techniki tańca współczesnego, realizuje autorskie choreografie: Sonata
1998, \Si\ 2000, Dialogus in conventione 2001, so beautiful 2002, Fragment 2003, Bonsai i Juicy
Flesh 2005 oraz występuje w większości realizacji teatralnych zespołu: Magnolia 2002, Kilka
Błyskotliwych Spostrzeżeń 2004 (Trans Dance Europe) oraz Eden 2006.
Współpracowała także z innymi Teatrami:
1993-94 Zespól Baletu Gdańskiego Opery Bałtyckiej,
1994-95 Gdański Teatr Tańca, 1997-00 Teatr Miejski im. Witolda Gombrowicza w Gdyni oraz
choreografami: 2000: Papugaj - Tatiana Baganowa, 2001: Natural Strang Days - Roberto Olivan,
2002: Uwaga - Magdalena Reiter.
Brała udiał w takich projektach jak:
1998: Międzynarodowy projekt teatralny Landscape X w Sztokholmie - Porwanie Europy spektakl
w reżyserii Piotra Cieplaka
2000: X-group projekt dla młodych twórców tańca współczesnego (z inicjatywy P.A.R.T.S) -
przygotowuje autorski spektakl enter oraz współtworzy z Magdaleną Reiter duet Wszystkie
apropos
2002: B-Visible międzynarodowy projekt w Gent - prowadzi warsztat taneczny
2003: Międzynarodowy warsztat taneczny z Thomasem Houertem w Pradze
2004: Festiwal SEAS w Gdańsku (występuje w spektaklu ODYS-SEAS Leszka Bzdyla),
2005:
Angels of Stealth - multimedialny projekt Rodneya Place / występuje i tworzy choreografie do
epizodu 1 Pole-Land, 2006: co-Operacja międzynarodowe warsztaty choreograficzne (Gdańsk-
Genewa-Paryż)
Zajmowała się ruchem scenicznym w Teatrach Dramatycznych:
1997 Nie przerywajcie zabawy / Teatr Miejski w Gdyni
2002 Monologi Waginy / Teatr Wybrzeże w Gdańsku
2002 Mewa / Teatr Wybrzeże w Gdańsku
2002 Mewa / Teatr Studio w Warszawie
2003 Zwyczajne szaleństwa / Teatr Wybrzeże w Gdańsku
2003 Sindbad / Teatr Ludowy w Krakowie.
|